قرنیز چیست و معرفی انواع آن


قرنیز چیست ؟

قرنیز نواریست که دور تا دور دیوارهای داخلی خانه قرار میگیرد . قرنیز عموماً نسبت به دیوار برجسته بوده و نمایی کاملاً مشخص و قابل رویت دارد. هدف اصلی استفاده از قرنیز پوشاندن محل اتصال دیوار به سطح زمین است تا بدین وسیله بتوان زیبایی خاصی به محیط بخشید و وظیفه آن نیز محافظت از نازک کاری دیوار در برابر صدمات ناشی از برخورد اسباب و اثاثیه و جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب از کف به دیوارها است . در خانه های  قدیمی این ابزار از جنس سنگی یا سرامیکی و یا چوبی کار می کردند ولی امروزه اقبال عمومی به سمت استفاده از قرنیز های mdf با توجه به مزایای آنها شده است .

قرنیز سنگی

قرنیز mdf

معرفی تنوع قرنیز ها

با توجه به منسوخ شدن استفاده از قرنیز های سنگی یا سرامیکی ، امروزه قرنیز های mdf جای انها را گرفته اند . این قرنیز ها با روکشی از جنس pvc پوشیده شده اند .

قرنیز ها از لحاظ اندازه با ابعاد ارتفاعی متنوعی تولید میشوند .قرنیز ها در سایز های  7cm ، 9cm ، 11cm ، 15cm موجود میباشند ، که بسته به مساحت خانه ای که قرار است در آن نصب شوند انتخاب میگردند . اغلب قرنیز ها در شاخه هایی به طول 280 سانتی متر و 366 سانتی متر تولید میشوند .

مزایای استفاده از قرنیز

- پر کردن فضای خالی بین لمینت و دیوار که ممکن است محل جمع شدن گرد و غبار شود

- از ورود حشرات به داخل خانه جلوگیری می کند

- جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار و تخریب رنگ آن
- ایجاد یک قاب زیبا به دور لمینت کف و زیباتر نشان دادن کف
- جلوگیری از آسیب دیوار به واسطه برخورد پایه وسایل منزل مانند میز و مبل و ...


انتخاب ارتفاع و رنگ قرنیز
در فضاهای با مساحت کمتر از 40 متر مربع ، از قرنیز 7 سانت متر استفاده میشود ولی برای فضا هایی تا 80 متر مربع میتوان از قرنیز 9 سانتیمتر نیز استفاده کرد و برای فضاهای بیشتر از آن نیز میتوان از قرنیزهای 11 سانت و 15 سانت با توجه متراژ آنها استفاده کرد .
توجه داشته باشید که در فضاهایی که فاصله از دیوار ها زیاد باشد ممکن است که قرنیز های کوچک ، جلوه خود را از دست بدهند و به همین دلیل توصیه به استفاده از ابعاد بزرگتر قرنیز میشود .
در مورد رنگ قرنیز ها بهتر است که با رنگ قسمتهایی از خانه هارمونی و همخوانی داشته باشد مانند لمینت کف ، دوارکوب دیوار ، مبلها یا شومینه ، ....
بهتر است که قرنیز ها کمی تیره تر از رنگ لمینت کف باشد تا به مانند قابی به بیشتر نمایان شدن کفپوش شما کمک کند .
قرنیز

ابزار میت :
ابزار میت جهت استفاده در کنار دیوار کوب استفاده میشود , به طور مثال دور پنجره , دور درب و قسمتهائی که در آنجا دیوار کوب تمام میشود و نیز قسمتهایی که پارکت لمینت به اتمام می رسد استفاده میگردد .
میت
ابزار اسکوتیا:
اسکوتیا جهت استفاده در کنار دیوار کوب به طور مثال کنج های دیوار و بین سقف و دیوار به عنوان یک ابزار طرح دار جدا کننده مورد استفاده قرار میگیرد که معمولا یا از رنگ های متضاد و یا رنگهائی متناسب با رنگ دیوارکوب استفاده می گردد.
اسکوتیا
ابزار تاشو یا نبشی:
این ابزار دیوار کوب برای پوشاندن نبش ها و کنج ها و حد فاصل بین دیوار و سقف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و در مواقعی برای پوشاندن فاصله بین دو دیوارکوب مورد استفاده قرار می گیرد
تاشو
ابزار میانه:
ابزار میانه مابین دو رنگ مختلف از پارکت لمینت و یا برای جداسازی کف های اتاق ها از راهرو استفاده می گردد.
میانه
ابزار گرده یا اختلاف سطح
:
ابزار گرده در جاهایی که اختلاف سطح وجود دارد استفاده می شود ، از قبیل مابین کف پارکتی و کف سرامیکی که دارای اختلاف سطح می باشد
گرده